Oneindig Leiderschap

Van gedachte tot visie

Oneindig Leiderschap startte ooit met een getekende vorm en handgeschreven tekst. Langzamerhand ontwikkelde het zich in een professioneel uitziend model. Ben je benieuwd hoe het begon en welk proces "Oneindig Leiderschap" tot nu toe heeft doorlopen? Je vindt het op deze pagina.

Het begin

Geïnspireerd vanuit de antroposofie, wilde ik werken met een lemniscaat. Deze vertegenwoordigt oneindigheid, de zogeheten binnen- en buitenwereld, geborgenheid en balans. Daarnaast moesten de kleuren warmte geven.
De vormen van leiderschap die voorbijkwamen bij de Master of Educational Leadership zijn hierin vertegenwoordigd. De leerlingen staan centraal in het midden. Dit model heeft tijden op mijn kantoor gehangen, waar menig collega het van feedback heeft voorzien.

 

Rose en paars

Een vormgever uit de regio heeft de getekende versie omgezet naar dit model. Ik wilde met de kleuren vooral warmte en lef uitstralen. Dat is gelukt. Hier spreek ik overigens nog van "Oneindigheid van Leiderschap". Omdat het midden van de lemniscaat over de binnenwereld en buitenwereld van de leerlingen gaat, is daar voor verschillende kleuren gekozen. Links gaat vooral over de individuele ontwikkeling van de leerling en rechts gaat over de leerling in de samenleving.  

Klaar om te delen

Om deze visie en dit model op onderwijskundig leiderschap te blijven ontwikkelen, is de input van anderen nodig. Het werd dus tijd om breder te delen. Om die reden heb met de gewijzigde kleuren geprobeerd het model toegankelijker te maken.
Het geheel werd door de groene en blauwe kleuren iets vriendelijker en iets zakelijker. Daarnaast heb ik de verschillende theorieën over leiderschap uit de titel verwijderd, omdat ik andere (wellicht nieuwere) leiderschapstheorieën niet wil uitsluiten.

 

 

De actuele versie

In de meest actuele versie zijn de Engelse termen vervangen door Nederlandse. Daarnaast miste ik de warmte in de kleuren, vandaar toch weer meer rood/paars. Ondanks het feit dat onderwijskundig leiderschap altijd in het belang van de leerlingen is, heb ik de ontwikkeling van de leerlingen uit dit model verwijderd, zodat het gesprek altijd gaat over wat je als onderwijskundig leider te doen hebt. Dat dat altijd in het belang van de leerling is, is voor mij vanzelfsprekend. 
Tot slot is de titel gewijzigd naar "Oneindig Leiderschap", gewoon omdat dat veel minder een mond vol is.
.