Oneindig Leiderschap

Onstage en offstage gedrag

 In mijn eerste jaren als leidinggevende in het onderwijs was ik vrij stellig: “Wat in de wandelgangen wordt besproken, is er voor mij niet. Wanneer iemand iets echt belangrijk genoeg vindt, weet diegene waar ik zit en dat ik altijd bereid ben om in gesprek te gaan”. Ondertussen weet ik dat juist de wandelgangen van groot belang zijn. Dat is waar de echte gesprekken worden gevoerd, waar men echt zegt wat men vindt. Het is juist de taak van de leidinggevende om daar open voor te staan en daar het oor te luisteren te leggen. Tot dat inzicht kwam ik tijdens een workshop met Thijs Homan. 

Hij vertelde over onstage- en offstage gedrag. Het onstage-gedrag is het gedrag dat medewerkers  vertonen wanneer de leidinggevende in de ruimte is. Het offstage gedrag is het gedrag dat  medewerkers vertonen wanneer de leidinggevende er niet bij is. Ik vind het mijn taak om ervoor te zorgen dat medewerkers het niet meer nodig vinden om zich anders te gedragen wanneer er wel of juist niet een leidinggevende in de buurt is. 

Hoe doe je dat? Door veel informele gesprekken te voeren met medewerkers in verschillende samenstellingen en daarbij echt te luisteren. Drie vragen zijn hierbij van belang, namelijk: Wat is er aan de hand? Wat betekent dat? Hoe nu verder? Dat klinkt eenvoudig, maar hoe kan het dan dat zoveel leidinggevenden (inclusief mijzelf) dit niet in voldoende mate voor elkaar krijgen? 

Volgens mij zijn we te druk met twee zaken, namelijk onze plannen (die we vaak van bovenaf opleggen) en de waan van de dag. Beide zaken zorgen ervoor dat de agenda  en de takenlijsten gevuld zijn en er weinig ruimte overblijft voor de informele gesprekken. 

Volgens Thijs Homan (2013) zou een goede leider zich vooral bezig moeten houden met het vinden van positieve ontwikkelingen, het beschermen van prille innovatiezaden en het faciliteren van hetgeen zichzelf ontwikkelt. Dit betekent dat de schoolleider vooral op de werkvloer op zoek gaat naar hetgeen er al gebeurt en vervolgens de juiste mensen en ideeën met elkaar verbindt. De gesprekken in de wandelgang, bij het koffieapparaat en in het fietsenhok zijn dan juist de gesprekken die ertoe doen. In het onderstaande filmpje vertelt Thijs Homan hierover.